23948sdkhjf

Coop ansætter unge agenter for at stoppe ulovligt salg af sprut og tobak

Fra næste uge skal et eksternt korps af 15-17-årige, forklædt som kunder, lave stikprøver i Coops butikker. Det er nyeste initiativ i kampen mod ulovlig salg af tobak og spiritus.
Efter afsløringer af ulovligt salg af tobak og sprut til mindreårige, griber Coop nu til drastiske virkemidler:

Danmarks største detailvirksomhed, der står bag Fakta, Brugsen, Kvickly og Irma, hyrer således et korps af mindreårige, der skal forsøge at købe smøger og sprut i koncernens mange butikker - stik imod reglerne. Håbet er, at man kan blive bedre til at håndhæve de lovfastsatte aldersgrænser.

- Vi vil gerne blive bedre til at håndhæve reglerne, og det er vi ikke særlig gode til i øjeblikket. Det initiativ, vi tager nu, er et element i en række af initiativer, vi tager for at håndhæve aldersgrænserne, siger ansvarlighedschef i Coop Danmark Signe Frese til Radio24syv.

Der er ikke præcise tal på, hvor mange unge under 18 år, der slipper afsted med at købe tobak og spiritus i Danmark, men Danmark ligger i absolut bund blandt nordiske naboer, når det kommer til at begrænse adgangen til alkohol, viser en ny undersøgelse fra Verdenssundhedsorganisationen WHO.

Radio24syv og en række andre medier har tidligere afsløret, hvor let det er for mindreårige at købe vodka og cigaretter, selvom loven forbyder unge under 18 år at købe stærk spiritus og tobak.

Hos Coop Danmark anerkender man, at der er et branche-problem. Derfor går koncernen i næste uge i luften med sit nye initiativ i kampen mod den ulovlige handel. Det eksterne korps af 15-17-årige såkaldte “mystery shoppers” vil således allerede fra på mandag lave stikprøver med køb af tobak forklædt som kunder rundt om i Coops omkring 1.200 butikker. De unge mystery shoppers skal tjekke, om medarbejderne overholder loven og tjekker ID på unge under 18 år, der vil købe tobak og stærk spiritus.

Korpset af 15-17-årige er ansat og uddannet hos konsulentvirksomheden Shoptimizer, som skal varetage opgaven med stikprøvekontrollen for Coop Danmark. For Shoptimizer er det noget helt nyt for dem at arbejde med mindreårige mystery shoppers.

- Det er første gang, vi laver tjeks af sådan noget her, og det er specielt, fordi det både handler om at overholde lovgivning, og så fordi det er shoppere i så ung en aldersgruppe, siger direktør for Shoptimizer, Peter Viuf Christiansen til Radio24syv.

På spørgsmålet om, hvor stort et korps af 15-17-årige mystery shoppere, de sender ud i Coops butikker i næste uge, svarer Peter Viuf Christiansen, at det er en “forretningshemmelighed, men nok.”

23-årige Henriette Kornmaaler Bensen arbejdede indtil 2016 som servicemedarbejder i kiosken i Kvickly i Brøndby, og der kunne det ofte være svært at se, om de unge kunder, der kom ind for at købe cigaretter og vodka, var på den rigtige side af 18 år.

- Jeg er sikker på, at jeg flere gange har solgt lotto og spiritus og tobak til folk under 18, siger Henriette Kornmaler Bensen til Radio24syv.
Læs mere om: coop
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156